تفاوت سیستم تلفنی ویپ با سانترال
مقرون به صرفه تر بودن سیستم ویپ
مهمترین تفاوت سیستم ویپ با سانترال کاهش هزینه هاست مهم ترین ویژگی در سیستم تلفن ویپ، کاهش هزینه حتی در تماس های بین المللی است. با استفاده از این سیستم تماس های بین المللی برای مشترکین سیستم ویپ با قیمت خیلی پایین محاسبه میشود. اگر سازمانی دارای شعب متعددی در داخل و یا خارج از کشور باشد میتواند یک ارتباط کاملا رایگان بین پرسنل خود برقرار نماید. اما در سیستم سانترال هزینه کلیه ارتباطات طبق نرخ مکالمات مخابراتی تعیین میگردد که هزینه بسیار زیادی برای شرکت ها به صورت ماهیانه به همراه دارد
قابلیت افزایش نامحدود ظرفیت
یکی از نکات در مقایسه سیستم ویپ با سانترال این است که اگر بخواهید تعداد خطوط تلفن و شمارههای داخلی خود را افزایش دهید، اینکار بدون صرف هیچگونه هزینه ای و تنها بصورت نرم افزاری در سیستم ویپ انجام میشود. درحالی که در سیستم های سانترال سنتی شما باید ماژول های گران قیمتی را برای این افزایش خطوط خریداری نمایید و حتی در پارهای از مواقع این افزایش، مستلزم خرید یک PBX جدید میباشد.
کابل کشی شبکه
سیستم تلفنی ویپ مستقیما به شبکه متصل شده و نیازی نیست که مانند تلفن های سنتی و سانترال سیم کشی و کابل کشی مجزا صورت گیرد.می توانید از کابل شبکه که به کامپیوتر خود متصل کرده اید به صورت اشتراکی برای تلفن خود نیز استفاده نمایید. در نتیجه هزینه کابلکشی اختصاصی تلفن برای شما به صفر می رسد. کاربران از طریق اینترنت قادر به تماس با شرکت می باشند. این ویژگی برای کارمندانی که خارج از شرکت فعالیت دارند، علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس نیز می شود.
جابجایی آسان داخلی ها
در سیستمهای سانترال، در صورتی که نیاز به جابجایی میز کار پرسنل باشد، اینکار با انجام تغییرات زمان بر و نصب مجدد شماره داخلی آن شخص انجام می شود. اما در سیستم ویپ، فقط کافیست تلفن خود را برداشته و به میز کار جدید منتقل کنید. به عبارتی همه چیز مثل گذشته بدون هیچگونه تغییری عمل می نماید.
شما می توانید پرفروش ترین سیستم تلفنی ویپ تلفن تحت شبکه گرند استریم مدل GXP1625 را در شرکت افرا ارتباط ملاحظه کنید.
سیستم های دورکاری
سیستم ویپ در سیستمهای دورکاری بسیار فعال عمل میکند. از طریق سیستم ویپ به راحتی می توان داخلی تلفن شخص را در منزلش فعال کرد. بنابراین افراد میتوانند به کلیه تماسهای وارده به داخلی خود، همانطور که پشت میز کارشان هستند، پاسخ دهند. در حالی که سیستم سانترال در این زمینه کاملا ناتوان بوده و هیچگونه عملکردی ندارند.با این توضیحات مشخص است که نمیتوان یک مرکز سانترال را با یک سرویس VOIP مقایسه کرد.
مزایای ویپ
- ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
- استفاده از استانداردهای H.323 و SIP و…..
- امکان ترکیب کردن محصولات تولیدکنندگان مختلف (به دلیل استفاده ازاستاندارها جهانی و عدم وابستگی به روشهای پیادهسازی)
- کاهش هزینههای مربوط به پشتیبانی و نگهداری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
- پویایی و پیشرفت روزافزون شبکههای ویپ
- قابلیت برنامهنویسی بر روی گوشیهای تلفنی همانند یک گوشی موبایل و یا حتی پیشرفتهتر از آن
- پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی کنونی و حتی ارائه خدمات جدید، با هزینهی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا
معایب ویپ
- نداشتن تماس اضطراری
- کیفیت پائین در صورت شلوغی شبکه
- هزینه زیاد
- ویژگی های استاندارد
مزایای سانترال
- قابلیت برقراری ارتباط داخلی رایگان و سریع
- ارتباط سریع و آسان مشتریان با اپراتورها
- توانایی ضبط و پیگیری کلیه تماس های دریافتی
- منشی تلفنی
- کاهش هزینه خطوط مخابرات
- امکان انتظار چند نفر پشت هرخط
- کنترل و نظارت مناسب تر بر خطوط
معایب سانترال
- سرویس دهی ضعیف
- قیمت بالا
- خرابی زیاد
- عدم قابلیت ارتقاء